Як перемогти автодор? | Дарниця.org

Як перемогти автодор?

Перед тим, як подати в суд на власника дороги за пошкоджене авто, відповідати у суді доведеться самому водієві

Якщо ви, «влетівши» в яму на дорозі й пошкодивши при цьому своє авто, категорично налаштовані відсудити збитки у власника дороги – для початку охолоньте. Та зважте всі ЗА і  ПРОТИ. «Дарниця.орг» з’ясовує, чи варто зв’язуватися з дорожниками і вимагати від них компенсацію?

Зафіксуйте дтп правильно - щоб не бути винним

Якщо Ви вирішите іти до суду, аби добряче потрусити дорожні служби через пошкодження вашого авто на ямі, вам обов’язково треба викликати ДАІ (у столиці – вже патрульних) на місце події. Варіант, коли ви вирішили судитися з автодором, наприклад, після того, як отримали пристойний рахунок СТО, не проходить. Простіше кажучи, випадок з пошкодженням авто на дорозі через ями – це те ж ДТП, з яким для початку мають розібратися інспектори ДАІ чи патрульні. Юрист Олена Левчишина радить викликати інспекторів тільки в тому випадку, якщо Ви на 100% впевнені, що нічого не порушували. Бо за будь-яких обставин вони складуть протокол про адміністративне порушення і передадуть його до суду, де Вам належить довести свою невинуватість. Пані Олена каже, що випадок з ямами розцінюється, як, наприклад, випадок з наїздом на пішохода поза межами переходу. «Інспекторам потрібно з’ясувати, чи була можливість уникнути наїзду або - у нашому випадку - потрапляння в яму. Для цього треба визначити швидкість, з якою їхав водій, коли побачив цю яму, як швидко відреагував, яким був гальмівний шлях, чи була об’єктивна можливість визначити наперед цю яму, тощо», – каже юрист. Наші співрозмовники, які знайомі з роботою ДАІ, стверджують, що інспектори в першу чергу намагаються зробити винним самого водія: швидкість, мовляв, не відповідала дорожнім умовам, водій не переконався у безпеці маневру і так далі. Тому «бувалі» радять дуже прискіпливо ставитися до того, що інспектори пишуть у протоколі – наполягати на відображенні всіх деталей (що ями залиті водою, що не було освітлення, що навіть фізично їх об’їхати було неможливо і тому подібне).  Наполягайте на тому, щоб інспектори повідомили про аварію власника дороги – він має скласти відповідний акт про незадовільний стан покриття. В протоколі, в самих поясненнях водієві треба обовязково зазначити, що Правил дорожнього руху не порушував, а пошкодження транспортного засобу сталося внаслідок поганого стану дороги. Крім того, бажано все фільмувати та фотографувати. Але якщо знімете все на мобільний, то будьте готові передати його на кілька місяців до суду – там завважать тільки на оригінальні носії інформації. Не зайвими у суді будуть і свідки, якщо такі є. Далі долю водія вирішує суд. Олена Левчишина каже, що, як правило, проводиться низка експертиз, зокрема, авто технічна та трасологічна, за допомогою яких й визначають всі нюанси ДТП. Найімовірніше, що справу закриють у звязку з відсутністю складу адміністративного порушення.

Крок другий - воюємо з власником дороги

Коли водієві вдасться довести у суді свою невинуватість, справу про адмінпорушення закривають, і тоді він може звернутися до автодору з пропозицією компенсувати збитки за пошкодження авто. За словами Олени Левчишиної, добровільно Укравтодор, звичайно, нічого сплачувати не буде. Тоді водій може подати позов до суду у межах цивільного провадження. За Правилами дорожнього руху (розділ: «права та обовязки водіїв)водій має право на отримання компенсації,  а тому є висока  ймовірність справу виграти. «Але я знаю про кілька виграних справ у дорожників, і жодного випадку, коли водій справді отримав свої гроші», – каже Олена. За словами юриста, суд з дорожниками досить тривалий процес, вони, як правило, подають апеляцію у разі позитивного для водія рішення суду першої інстанції. Та навіть якщо постраждалий автовласник виграє всі суди й навіть з судовим рішенням звернеться до виконавчої служби, стягнути кошти надзвичайно важко – на всі запити вони відповідають, що, звичайно, якщо буде можливість, то виплатять, але коштів у них немає. Управи, як виявляється, теж. Як зізнавався у 2013 році в інтерв’ю, поширеному в Інтернеті, тоді головний інженер «Киїавтодору» Василь Мельниченко, у 2012-2013 роках не нараховувалось і десяти судових позовів проти очолюваної ним організації. У тому ж таки Інтернеті фігурують тільки два прізвища щасливчиків, яким вдалося відсудити «живі» кошти у автодоровців. Це Юрій Чудновець – отримав 25 тис. грн. за пошкоджене люком днище фургону, та Станіслав Синюк – отримав 37 тис. грн.  за пошкоджену на ямах Хонду. Судячи з усього, ці водії запаслися неабияким терпінням. Втім, наші співрозмовники переконані: чим більше буде позовів до суду, тим швидше Укравтодор та його підрозділи навчаться відповідати за свою роботу. Але, як було зазначено вище, щоб отримати перемогу над автодорівцями, потрібно не порушувати ПДР самому. До слова, якщо суд визнає винним водія – за таке порушення передбачено не лише штраф, але й позбавлення права керування. То ж якщо збитки при пошкодженні авто через яму незначні, можливо, не варто витрачати час та гроші на ходіння в суди: не викликати в такому випадку інспекторів патрульної чи ДАІ, а відремонтувати машину за власний кошт. Моральною сатисфакцією в цьому випадку може бути  офіційний лист до власника дороги з дорученням фото, та відповідна заява в прокуратуру. Але ціна подібної соціальної участі в покаранні винного – вартість ремонту власного авто.

Кілька порад, як вберегтися від ям

І насамкінець – поради експертів, як все-таки вберегтися від потрапляння у ями або зменшити шкоду від них. Власник одного з київських СТО Василь Грищак каже, що перед далекою поїздкою дорогами, на яких ви очікуєте ями, потрібно підвищити тиск у шинах на 10% – так вони краще «переживуть» перешкоди. А ще фахівець радить все ж таки обирати правильну швидкість на поганих дорогах: тихіше їдеш – далі будеш, та розраховувати час поїздки з «хвостом», щоб потім не довелося вимушено гнати. Експерти сайту УкрЯма пропонують заздалегідь вивчити маршрут та якість дорожнього покриття, щоб негаразди не стали неприємним сюрпризом. Кажуть, що іноді краще зробити неабиякий крюк хорошою дорогою, аніж убивати авто на коротшій, але поганій. Тим більше, як відомо, постійні гальмування, нестабільна швидкість призводять до надмірних витрат пального. І пам’ятайте: найгірші дороги, за оцінками фахівців, у Черкаській, Тернопільській та Кіровоградській областях.

Р. S. Коли вже матеріал був готовий до друку, стало відомо, що Кабінет міністрів вирішив ліквідувати Державне агентство автомобільних доріг «Укравтодор». Опіку над дорогами планують передати місцевій владі. Однак, чи вирішить це проблему якості покриття  – питання залишається відкритим. Відтак, прогнозуємо, що й пошуки істини водіями в судах будуть такими ж довготривалими.

Додати коментар

Plain text

  • HTML tags не дозволені
  • Адреси веб-сторінок та поштових адрес перетворюються у посилання автоматично.
  • Рядки та абзаци переносяться автоматично.
CAPTCHA
Дайте відповідь на це запитання, щоб ми знали що ви людина, а не тупий робот ).